El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.

dimecres, 7 de febrer del 2018

Raimon Panikkar i Lluis M. Xirinacs



La lectura de la biografia d’questes dues personalitats ha impactat molt fort en la meva ment i empès a fer una valoració de la meva vida. Els lllibres són: PANIKKAR, una biografia, de Maciej Bielaewki i XIRINACS, el profetisme radical i no violent, de Lluis Busquet i Grabulosa. Dues personalitats rellevants en la història cultural i cívica de Catalunya amb projeccions convergents malgrat les diferències. Tinc una remota idea que durant l’estada de Panikkar a Tavertet es van trobar però no em consta el motiu i la repercussió de la trobada. La creativitat filosòfica i teològica de Panikkar va tenir una dimensió més universal en la forma i en els fons i la de Xirinacs es desenvolupà més a Catalunya i a Espanya amb alguna sortida a França. Però independentment de la quantitat, la qualitat de les teories dels dos savis és de projecció mundial. Panikkar m’ha impactat amb el concepte cosmoteàndric de la realitat mundial amb una visió interioritzada trinitària del futur de l’ésser humà i Xirinacs m’han portat a reflexionar sobre la importància de la individualitat en la condició global de la història. Panikkar i Xirinacs amb les seves creacionns literàries han aportat lliçons magistrals des d’enfocaments diferents però amb objectius convergents a favor de la qualitat humana i la seva projecció divina. En els fons Panikkar i Xirinacs ens ensenyen a culturitzar-nos en base al que significa ser amb la possibilitat de fer en una oferta trinitària de Dèu, persona i natura. Els dos posen l’accent en la persona com protagonista de la creació en la seva condició trinitària en quan és el centre d’un objectiu infinit. Curiosament, un i altre, posen l’accent en la paraula en la seva necessitat del diàleg per arribar a un consens, consens que no significa renunciar sinò trobar la forma de conviure. Segurament Panikkar és més filosòfic i Xirinacs sense deixar la filosofia més humà. La lectura dels dos llibres i la immersió en la vida i obra dels dos personatges m’ha portat a pensar com he de valorar la meva vida amb actuacions diferents però amb objectius de benestar de l’altre. La meva vida comporta tres espais diferenciats, el religiós en el camp de l’ensenyament, l’esportiu en l’àmbit de base i formatiu i el literari bàsicament poètic i de pensament filosòfic amb  ramificacions polítiques. I em pregunto, quins han estat els missatges i el beneficis de la meva acció per a la societat i la seva projecció de futur? I a l’hora que em faig aquestes preguntes penso que l’edat no és obstacle per continuar aportant el teu granet de sorra al benestar de la humanitat, essent el primer objectiu ser jo veritablement persona. Els dos van lluitar fins el darrer respir de la seva vida i són un exemple i una invitació a no defallir perquè mentre hi ha vida hi ha esperança i possibilitat de fer el bé i una humanitat més digna. La lectura de biografies de persones que han donat la vida per els altres ha de portar al lector a reflexionar quina és la seva aportació al benestar de la humanitat. La dignitat de la persona es valora pels seus fruits. En un temps com viu Espanya, és molt necessari influir amb el treball personal en l’assoliment d’una societat digna i solidària per desterrar l’ambient de corrupció política que es palpa i es pateix. Necessitem savis com Panikkar i Xirinacs que ens marquen el camí. És la lliçó que he après i espero complir independentment dels meus més de vuitanta anys. Com ells tinc fe en Déu i la meva consciènia.

dimarts, 6 de febrer del 2018

PANIKKAR, una biografia, de Maciej Bielawski

La vida té cops amagats i el fet d’haver conegut a Raimon Pannikkar, assistint a conferències al seu VIVARIUM, de Tavertet, la lectura d’aquesta biografia ha estat un relax espiritual místic a l’haver profundit en el sentit de la seva paraula central “cosmoteandrisme”. Una biografia important perquè dóna a conèixer la inquieta personalitat de Pannikkar però alló més important la seva filosofia i teologia. Tavertet fou el refugi dels darrers anys de la seva vida, on la seva creativitat cultural assolí el súmmum. M’ha sorprès la seva pertenença a l’Opus Dei amb els seus estudis de teologia i l’ordenació sacerdotal i la forma com la seva activitat, gairebé frenètica, superava els problemes que la seva pertenença a l’obra d’ Escrivà le suposaven, fins al trencament definitiu i l’alliberament de la institució. Considerat una de les ments més brillants del segle XX i XXI, amb una extenssísima obra de sentit religiós, encara que ell provenia d’una família de la indústria química per a la qual també estava preparat. La seva concepció de la natura i de la història crítica amb el catolicisme el feu un oblidat de facto per la cúpula de l’Esglèsia sense haver renunciat mai al seu caràcter sacerdotal, si bé la seva interpretació de la relació amb Déu li permetè contraure matrimoni als darrers anys de la vida, causant-li greus problemes, que  el seu saber trobar la manera de la reconciliació però sense abandonar l’esposa i la criatura que havien adptat, recuperà la normalitat sacerdotal. Raimon Panikkar es movia entre Europa, la India i Amèrica del Nord, essent a Amèrica on desenvolupà la docència i reciclar la seva filosofia i teologia. La interelació Déu, Home i Natura, causa del seu cosmotendrisme fou l’orígen d’una teología en la que el diàleg intercultural era el vehicle per desenvolupar els seus descobriments filosòfics i teològics, que li donaren un protagonisme capdavanter en la cultura mundial. La interculturalitat esdevingué una exigència de coneixement que a la vegada incidia en la veritat de la persona definint la seva identitat. El diàleg intercultural partia de la base del respecte a la persona per trobar la forma de convivència sense renunciar a les idees pròpies i viure en pau. El pensament filosòfic de Raimon Panikkar ha fet una aportació de relacions humanes que pot donar a la convivència una nova orientació basada en el respecte a la triologia Déu, home, natura.Va morir a la seva casa de Tavertet el 26 d’agost de 2010.